fiesta.com.pl

Kolejna witryna oparta na WordPressie

LifestyleZdrowie

W czym jest błonnik i dlaczego warto dostarczać go razem z dietą?

W czym jest błonnik i dlaczego warto dostarczać go razem z dietą?

Niemal każdy lekarz i dietetyk podkreśla, że błonnik powinien być obecny w codziennej diecie człowieka. Wiele osób jednak nie wie, w czym jest błonnik i jakie ma on znaczenie dla organizmu. Warto zaznaczyć, że pomimo tego, że błonnik nie jest źródłem substancji odżywczych, jest on niezbędnym elementem żywienia ze względu na swój zbawienny wpływ na jelita.

Co to jest błonnik i jakie jest jego działanie?

Błonnik pokarmowy to, innymi słowy, włókno pokarmowe pochodzenia roślinnego, które nie ulega trawieniu i wchłanianiu w układzie pokarmowym. W diecie dostarcza się zarówno błonnik nierozpuszczalny w wodzie, np. celuloza, lignina, jak i rozpuszczalny, np. pektyna, śluzy roślinne. Wpływ błonnika na ludzki organizm jest bardzo szeroki i nie ogranicza się jedynie do pracy układu pokarmowego. Do najczęściej wskazywanych przez naukowców i dietetyków właściwości błonnika należą:

  • zapobieganie zaparciom, hemoroidom oraz nowotworom jelita grubego ze względu na pobudzenie perystaltyki jelit;
  • pomaganie w kontroli i utrzymaniu prawidłowej wagi poprzez zwiększenie objętości posiłków (wiąże wodę w jelitach), co przekłada się na odczuwanie uczucia sytości po posiłku;
  • usprawnianie procesów trawienia, dzięki zwiększeniu wydzielania soków trawiennych;
  • zmniejszenie stężenia cholesterolu oraz utrudnienie wchłaniania tłuszczy;
  • zapobieganie skokom stężenia glukozy we krwi, ze względu na opóźnienie jej wchłaniania.

Badania wskazują, że błonnik może mieć także istotny wpływ na profilaktykę chorób serca, cukrzycy, otyłości oraz nowotworów. Z powyższych względów powinien on na stałe zagościć w diecie każdego człowieka.

W czym jest błonnik – jakie pokarmy warto przyjmować?

Błonnik występuje w pokarmach pochodzenia roślinnego, jednak jego zawartość w poszczególnych produktach może się znacząco różnić. Planując swoją dietę, warto zapoznać się z tabelami, które pokazują zawartość błonnika na 100 g produktu. Zgodnie z powszechnie uznanymi normami podaż tego składnika powinna oscylować wokół ok. 25 gramów dziennie. Odpowiadając na pytanie – w czym jest błonnik, dowiedzieć się można, że do jego głównych źródeł należą produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona oraz warzywa i owoce. To właśnie podaż takich pokarmów powinna dominować w codziennej diecie. Do produktów, w których zawartość błonnika jest najwyższa należą:

  • siemię lniane;
  • ziarna chia;
  • otręby;
  • wiórki kokosowe;
  • fasola biała i czerwona oraz groch.

Tak jak w przypadku dostarczania w diecie jakiegokolwiek innego składnika należy kierować się rozsądkiem. Dzienna dawka błonnika nie powinna przekroczyć 40 g, ponieważ jego przedawkowanie może prowadzić do podrażnienia jelit oraz biegunki, na skutek zbyt szybkiej perystaltyki jelit, a także zmniejszyć wchłanianie ważnych mikro- i makroelementów dostarczanych wraz z dietą.

Wiedząc w czym jest błonnik, można łatwo skomponować dietę, która usprawni funkcjonowanie układu pokarmowego, a także będzie miała pozytywny wpływ na działanie całego organizmu. Produkty pełnoziarniste oraz warzywa i owoce powinny być stałymi elementami diety każdego człowieka, nie tylko ze względu na wysoką zawartość błonnika, ale także na bogactwo wartościowych składników oraz mikro- i makroelementów.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.