Sprawdź, jak wyrejestrować samochód w zaledwie kilku krokach
Data publikacji 21 stycznia 2022
Nie każdy, kto posiada samochód, będzie musiał go wyrejestrować. Warto jednak wiedzieć, w jakich okolicznościach trzeba to zrobić, gdyż w przeciwnym razie posiadaczowi auta będzie grozić całkiem spora kara. Oto kilka porad, które posiadacz auta winien znać na pamięć.
Kto może wyrejestrować samochód?
Do wyrejestrowania pojazdu dochodzi jedynie wtedy, gdy auto – mówiąc kolokwialnie – przestaje istnieć. Wyrejestrowanie będzie zatem miało miejsce w przypadku złomowania całego lub niekompletnego auta, po jego kradzieży, utracie, zagranicznej kasacji, wywiezieniu go poza granicę Polski w celu jego późniejszego zarejestrowania i po wycofaniu auta z obrotu. W pozostałych przypadkach, a więc po sprzedaży auta na terenie Polski osobie z drugiego krańca kraju, wyrejestrowanie nie jest konieczne.
Kara za brak wyrejestrowania
O przesłankach niezbędnych do wyrejestrowania auta warto wiedzieć chociażby ze względu na kary, jakie burmistrz lub prezydent miasta może nałożyć na „spóźnialskiego” kierowcę. Jeśli zatem nie wywiązał się on ze swego obowiązku, podmiot ten może nałożyć aż 200 – 1000 złotych kary. Oczywiście mowa tu o sytuacji, gdy czas spóźnienia jest krótszy niż 30 dni. W pozostałych przypadkach kary będą jeszcze większe. A tak na marginesie warto zaznaczyć, że wszelkie kary finansowe narzucone przez w/w osoby, stanowią dochód gminy lub danego miasta.
Jak wyrejestrować samochód – krok po kroku
Proces wyrejestrowania pojazdu nie jest skomplikowany, o ile ma się do dyspozycji wszelkie niezbędne dokumenty. Oto lista czynności, jakie trzeba w tym kierunku przedsięwziąć:
1. Należy wypełnić wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. Można go pobrać ze strony Urzędu Miasta lub Gminy. Opcjonalnie można też wybrać się do tegoż budynku osobiście, ale w czasach pandemii może być to w pewnym stopniu utrudnione.
2. Należy przygotować wszystkie niezbędne dokumenty. Mowa tu o dokumentacji potwierdzającej zaistnienie którejś z wymienionych wcześniej przesłanek. Jeśli zatem auto zostało zezłomowane, osoba zainteresowana musi przekazać do Urzędu stosowne potwierdzenie od firmy złomującej.
3. Następnym krokiem jest udanie się do wydziału komunikacji w wybranym Urzędzie, złożenie wniosku i przekazanie wymaganych dokumentów. Jeśli właściciel auta nie wie do końca, jakie dokumenty trzeba przekazać, można stosowne informacje znaleźć na stronie Urzędu. I jeszcze jedno – kluczowa będzie tu opłata.
4. Urząd ma 30 dni do odniesienia się do wspomnianego wniosku. W przypadku wystąpienia wyjątkowych sytuacji czas ten może wydłużyć się do 60 dni. Na koniec były już właściciel uzyska dokument potwierdzający wyrejestrowanie auta.
5. Mając ten dokument, należy wybrać się do przedstawiciela swojego ubezpieczyciela OC i zażądać zwrotu środków za niewykorzystane miesiące ubezpieczenia.
Jak wyrejestrować samochód szybko i bez problemów? Wystarczy posiadać odpowiednie dokumenty, trochę wiedzy i odrobinę cierpliwości. Warto też zapoznawać się z informacjami przedstawionymi przez wybrany Urząd.